Ide til ny historie til Sif. I Sortborg på øen Rava bor Inana. Inana er magiker og i lære hos troldmanden der styrer borgen. Inana er god til ildmagi, men har svært ved at lære de andre magiformer. Hun har generelt svært ved at styre sine magiste evner og kommer tit til at sætte ild på ting. Inana bliver gode venner med smedens søn som ikke har noget imod a Inana sætter ild på essen :) Inana er ud af en familie hvor der er en del magikere, men da Inana kan mange magiske disciplener (4?) har de sendt hnde til oplæring hos Mester Mahin. Måske også lidt fordi hun havde det med at sætte ild til dragehuset (det træhus de boede i :) ) (Gammelt: Inana blev afleveret på borgen af sin onkel da hun var lille (ca 3 år). Hendes forældre var fiskere og druknede i en storm. Inanas onkel prøvede at tage sig af Inana, men efter hun flere gange havde været tæt på at brænde huset ned bestemte han sig for at det nok var bedre at se om troldmanden ville tage imod hende.) Samfundet ved Sortborg ernærer sig ved at lave magiske ting. Dyr kommer på græs om dagen i den varme tid, men skal i stald om natten for ikke at blive spist. SORTBORG: 3.sal: store (spise) sal + bibliotek 2.sal: Skolestue (mod syd), Læremesters værelse (mod nord) + laboratorie (mod vest) + 2 værelse til lærlinge + bibliotek 1.sal: Skolestue (mod syd), Mesters 3 værelser, lærlingenes opholdsrum (mod nord), 4 værelser til lærlinge Stuen: Hall (også vagternes opholdsrum) + vagtmesterstue + 4 vagtværelser + køkken (3 værelser) Kælder:Forrådskammer (kælder 1) + fangekælder + våbenkammer( kælder 2) + bryghus Barakker/småhuse: Stald: Smedje: garveri: snedgerværksted: rebslagere: (kan evt. laves på gårdspladsen) PERSONER: Mester Mahín: (Means "related to the moon" in Persian.) er mester på borgen. Læremester Saga Skrýtinn: ("seeing one" in Old Norse. ) (underlig på islansk): Ældre gråhåret dame der er god til at lave trylledrikke og magiske ting. Hun er også en smule synsk. Hun er svær at slå ud selv når Inana mister koncentrationen og sætter ild til laboratoriet. 2 store (15-20 år) (næsten?) udlærte lærlinge der hjælper med undervisningen af de yngre elever. 8 mindre lærlinge i alderen 5 til 15 år 2 små børn (2 og 3 år) som endnu ikke er blevet lærlinge, men har magiske evner. 1 vagtmester 10 vagter 1 Alder køn navn gift med Barn af Funktion 2 * 85-90 m Magikyndig z1 z2 Magikyndig. Bogbinder. Oplærer i Kyndighedsmagi. 3 * 80-85 k z2 z1 spindekone+barnepasser 4 * 70-75 m Mester Mahín Mester af magi 5 * 70-75 k Brygger brygger's mand Brygning af øl, køkkenhjælp 6 65-70 k Væver1 vævning af stof 7 * 65-70 k brygger's mand Brygger 8 (*) 60-65 k Læremester Saga Mester af magi. Oplære magilærlingene. 9 60-65 m x1 sølvsmed/juveler Staldarbejder/dyerpasser. 10 55-60 k sølvsmed/juveler x1 Lave smykker som påføres magisk effekt og sælges. 11 55-60 m Garver Bager Garver/Pergamentmager laver læder, pergament, og råhud til buestrenge 12 55-60 k Bager Garver z1 Bager, arbejder i køkkenet 13 55-60 m x2 Staldarbejder 14 50-55 k Skrædder buemager/rebslager Skrædder. Laver tøj af læder(Garver) og stof(Væver1&2) til alle 15 50-55 m buemager/rebslager Skrædder Laver reb af plantefibre og buestrenge af plantefibre eller råhud(Garver).Laver buer af træ eller træ, ben og sener (http://en.wikipedia.org/wiki/Self_bow) (http://en.wikipedia.org/wiki/Composite_bow) 16 * 50-55 m Kok Koks kone Styrer køkkenet. Sørger for mad til alle i salen hver dag. Morgen og middag tag-selv-buffet. Aften samlet måltid for alle der ønsker det. 17 (*) 45-50 m Magikyndig y Glasmager Magikyndig (Sindsmagi, Udladningsmagi og Hændelsesmagi) Farvemager og alkymist. Oplærer i alkymi og at lave magiske ting. 18 45-50 k Væver2/farver læderarbejder brygger vævning af stof + farvning af garn og læder. 19 45-50 m læderarbejder Væver2 Farver læder (sammen med Garver og Væver2) og laver læderting som bælter, sværdskeder, pilekoggere, tasker, sække,... 20 (*) 40-45 m v1 x4 21 40-45 k Pottemager (Magikyndig z3) Laver tallerkener, krus, kander, krukker (drejer + brænder) 22 (*) 40-45 k x4 (Fisker) v1 Fisker, sætter ruser ud, samler krapper og muslinger 23 * 40-45 k Koks kone Kok Styrer køkkenhaven. Hjælper i køkkenet. 24 * 35-40 m vagtmester x5 Sørger for sikkerheden på borgen og leder vagterne. Fører protokol over hvad der bringes ind i borgen 25 (*) 35-40 k Glasmager Magikyndig y Glaspuster/glasmager. Laver kolber til alkymi og glas til at drikke af. 26 35-40 m jæger1 jæger2 Jager i skoven og bringer mad hjem. Er af troldfolket. 27 35-40 k jæger2 jæger1 Jager i skoven og bringer mad hjem 28 * 35-40 k x5 Vagtmester Bager,Garver(z1 bb) Står for køkkenregnskabet. Hjælper i køkkenet 29 35-40 k x6 (sølvsmed) sølvsmed/juveler,x1 Er udlært sølvsmed hos sin mor. Hjælper i værkstedet. 30 * 30-35 k Magikyndig z3 (v2) Bager,Garver(z1 bb) Magikyndig i Kyndighedsmagi,Hændelsesmagi,Alkymi. Oplærer i hændelsesmagi 31 * 30-35 m v2 (Magikyndig z3) Bager,Garver(z1 bb) 32 * 30-35 k v3 33 * 30-35 k Skomager Laver fodtøj. En del af skoene laves til magiske listesko og sælges. 34 30-35 m hyrde1 sølvsmed/juveler,x1 Beskytter får, geder og køer på marken om dagen og bringer dem tilbage til stalden om natten. Arnejder i stalden om vinteren 35 * 25-30 m v4 Skrædder,buemager Har også lært at lave buer 36 * 25-30 k v5 hyrde3 37 25-30 k Smed Smeder våben, rustninger, hestesko, knive, spande,... Mange af dem laves magiske. 38 25-30 m hyrde2 Kok,Koks kone Beskytter får, geder og køer på marken om dagen og bringer dem tilbage til stalden om natten. Arnejder i stalden om vinteren 39 25-30 m hyrde3 v3 Beskytter får, geder og køer på marken om dagen og bringer dem tilbage til stalden om natten. Arnejder i stalden om vinteren 40 * 20-25 m v6 Pottemager 41 * 20-25 m v7 42 * 20-25 m v8 43 20-25 m Træskærer/snedker garverlærling Træarbejde. Kister, spande, håndtag, reoler,... 44 20-25 m x7 (skrædder) Skrædder,buemager Skrædder, buemager og rebslager. Kan lidt af hvert. 45 20-25 k garverlærling Træskærer/sned Glasmager,y 46 * 15-20 k lærling1 Glasmager,y 47 * 15-20 m lærling2 Pottemager,z3(z1bbb) 48 * 15-20 m v9 49 * 15-20 k v10 50 15-20 m glaspusterlærling 51 * 15-20 k x8 Forvildet kvinde der kan spå, men aldrig har fået undervisning. Har tvillinger. 52 * 10-15 m lærling3 Magikyndig z3,v2 53 * 10-15 m lærling4 54 * 10-15 m lærling5 55 10-15 k væverlærling 56 10-15 m pottemagerlærling 57 10-15 m x9 (fiskersøn) x4,v1 Hjælper ofte sin mor med at fiske 58 * 5-10 k lærling6 (Inana) 59 * 5-10 m lærling7 60 * 5-10 k lærling8 61 5-10 m Stalddreng1 v3,hyrde3 62 5-10 m Stalddreng2 v3,hyrde3 63 5-10 m Stalddreng3 64 * 5-10 k x10 v7 65 5-10 m smedens søn smed 66 * 0-5 m snart-lærling1 67 * 0-5 k snart-lærling2 x8 68 * 0-5 k x11 x8 69 0-5 m x12 jæger1,jæger2 70 0-5 k x13 jæger1,jæger2 71 0-5 k x14 Træskærer/snedker,garverlærling 72 0-5 k x15 Træskærer/snedker,garverlærling 33* (5*) Samboende: * Magikyndig z1, z2 * Brygger, brygger's mand * x8, x11, snart-lærling2 * Kok, Koks kone * vagtmester, x5 x1, sølvsmed/juveler, hyrde1,x6 (sølvsmed) Garver, Bager, garverlærling Skrædder,buemager, x7 (skrædder) Magikyndig y, Glasmager, glaspusterlærling Væver2/farver,læderarbejder v1, x4(fisker),x9 (fiskersøn) jæger1, jæger2, x12,x13 v5, hyrde3 Træskærer/snedker, garverlærling, x14,x15 v3,hyrde3,Stalddreng1,Stalddreng2,Stalddreng3(adopteret) v7,x10 Væver1,væverlærling Pottemager, pottemagerlærling Skomager smed,smedens søn x2 Hvem bor hvor? Borg: * Mester Mahín: 1.sal 3værelses på 1. sal * Saga v2.1 * x8, x11, snart-lærling2 v2.2 * lærling3,lærling4,lærling5,lærling6,lærling7, lærling8,snart-lærling1 v2.3 * Magikyndig z1, z2 v2.4 * vagtmester, x5 v1.1 * x8, x11, snart-lærling2 v1.2 * Magikyndig z3 v1.3 * lærling1,lærling2 v1.4 * v2,v3,v4,v6 v0.1 * Kok, Koks kone v0.2 * Brygger, brygger's mand v0.3 * v7,v8,v9,v10,x1 v0.4 =35 Baggård: Stof&læderhus(væve/spinde/sy/læder/sko): Væver1,væverlærling Væver2/farver,læderarbejder Skomager Kemikaliehus(alkymi/farveri/garveri): hus: Garver, Bager Ovnhus(smed/glas/sølvsmed/pottemageri): Pottemager, pottemagerlærling smed,smedens søn Magikyndig y, Glasmager, glaspusterlærling x1, sølvsmed/juveler, hyrde1,x6 (sølvsmed) Træ&benhus(Snedker/bue/red): Skrædder,buemager, x7 (skrædder) Træskærer/snedker, garverlærling, x14,x15 Forgård: Stald(+indhegning+høloft): x2 Forhus1: v3,hyrde3,Stalddreng1,Stalddreng2,Stalddreng3(adopteret) Forhus2: v1, x4(fisker),x9 (fiskersøn) Forhus3: jæger1, jæger2, x12,x13 Forhus4: v5, hyrde3 42 Alkymist lab (kan være i hjørneværelset, men måske er det i borgen til undevisningsbrug, og det udenfor er til at lave kemikalier og farver til) Bryggers (kan være i kælderen) - http://en.wikipedia.org/wiki/Brewing#Brewing_process Bageri (køkken) Fisketørreri (evt i kælder/køkken) jægeri (køkken) ------------- Bebyggelser: Køkkenhave Hønsegård. Spinderi - rok Væveri - stor væv + lille væv + masser af garn + hylder med færdigt stof. Skrædderi - Rum med stort bord, giner, sakse, nåle, tråd læderarbejder - lidt i Skrædderi, lidt hos skomager Skomager - mor med dimser. Beboere: Aljymist lab/farve hus/keminova/lim til buer farveri - ligger i samme hus som garveri. gryde/huller. Garveri - brædt + kniv/pind + gryde/hul + presse/rulle Sølvsmedeværksted - rum med bord, "bunsen brændere", hamre lille ambolt Pottemageri - Drejebænk, bord, tørrerum, ovn Glasmager - ovn, stænger, tænger, forme, borde Smedje - own, hammer, ambolt, tænger, mejsel, vandbad, slibesten, file http://www.youtube.com/watch?v=Q3IGLDYxqdI Træskærer/snedker buemager/rebslag http://www.youtube.com/watch?v=QB_EQP3FoHw&feature=related rebslager (i gården) http://www.youtube.com/watch?v=By8K5mKSwDA&feature=related Stald (heste, køer og får) Indhegning til at klippe får. ------------------------------------------ Mad: Dyr: mælk, æg, fisk (fisker), kød (slagter/jæger/køkkenarbejder) Planter: Bær, frugter, svampe og andre planter fra skoven Grøntsager fra køkkenhaven. Andet: Honning fra skoven. korn - købes. => Øl (brygger), brød (bager), mad (kok) græs => hø til dyrene. Tøj: Planter: tråd/garn => vævet stof (væver) og reb (rebslager). Dyr: uld=> garn (spindekoner), skind => læder (garver) Dyr/planter: Farvestof (farver/alkymist) Læder+stof+farvestof => tøj (skræder), sko (skomager) Bøger: kalv,ged eller får => skind kalk + skind (pergamentmager =garver?) => Pergament Skind+ pergament => bog (bogbinder) skind + trærulle (snedker) =>skriftrulle Kolber og andre glasting: Sand fra stranden ved lavlandet (købes) + alkemiske stoffer (alkymist)+ meget varm ovn => glas (glaspuster) glasperler? Spande, kister, tønder, gryder, tallerkener Træ + metalring => tønde (tømrer/snedker + smed) træ => spand (snedker) metal => spand (smed) metal => gryde (smed) ler => tallerkner, krus, kander (pottemager) Våben: sværd: metal => sværd (smed) bue: træ eller træ, ben og sener => bue (buemager) (http://en.wikipedia.org/wiki/Self_bow) (http://en.wikipedia.org/wiki/Composite_bow) //armbryst: træ, ben, og metal buestrenge: fra plantefibre hør/hamp eller råhud (buemager) http://en.wikipedia.org/wiki/Bow_string Rustning: hjelm: metal (smed) Kyras: bryst- og rygpanser af læder og metal Arm- og benskinner: læder eller læder og metal skjold: metal og/eller træ Hestesko, seletøj, saddel. læder + metalringe => saddel + seletøj (sadelmager/læderarbejder + smed) metak => hestesko (smed) Smykker: brocher, halskæder, ringe (sølvsmed, juveler) halsæde: læder + glasperler (garver+glasarbejder) Magiske ting (Hændelsesmagi): Magiske våben: våben + Bevægelsesmagi / Udladningsmagi Magisk skjold/rustning: skjold/rustning Bevægelsesmagi magisk wc: spand + Hændelsesmagi magiske smykker: smykker (sølvsmed) + Sindsmagi => bæreren ser fot ud, Kyndighedsmagi => bæreren ser ting magiske drikke: Alkymi. Køle/fryse skab: kiste + Udladningsmagi ... Andet: Folk til at passe dyrene. Vagter+ stalddreng passer hestene. Stalddrend passer køer får og geder. passes af hyrder høns passes af køkkenpersonale Mad: (fisker), (slagter/jæger/køkkenarbejder),(brygger), (bager), (kok) Tøj: (væver), (rebslager), (spindekoner), (garver) ,(farver/alkymist),(skræder), (skomager) Bøger: (pergamentmager =garver?), (bogbinder),(snedker) Glasting: (alkymist), (glaspuster) Beholdere: (tømrer/snedker + smed),(snedker),(smed) ,(smed),(pottemager) Våben, rustninger og skjolde:(smed), (buemager), (buemager), (smed) Hestesko, seletøj, saddel: (sadelmager/læderarbejder + smed),(smed) Smykker: (sølvsmed, juveler), (garver+glasarbejder) Folk til at passe dyrene. fisker, jæger, brygger, bager, kok 5 Stalddrenge, hyrder 5 væver, spindekoner 1 + koner garver, farver/alkymist(m), skrædder, skomager 3 bogbinder(m), læderarbejder, glaspuster 2+m snedker, pottemager, sølvsmed/juveler 3 smed, buemager/rebslager 2 ----------------- Der findes 5 magidiscipliner: Sindsmagi (gul/guld), Kyndighedsmagi (grå/sølv), Bevægelsesmagi (blå), Udladningsmagi (rød) og Hændelsesmagi (lilla). Derudover regnes alkymi (orange/bronce) ofte for at være en del af magiens verden selv om man ikke behøver magiske evner for at lære alkymi. En person der mestrer mindst en af de 5 discipliner kaldes magikyndig. med ret til at bære disciplinens farve i sit tøj. En person der mestrer alle 5 discipliner samt alkymi kaldes magiker eller troldmand/troldkvinde Sindsmagi (gul/guld): Påvirkning af levende væseners sind. Det kan være følelser: glæde, sorg, fortvivlelse, velvære,... Det kan være sanser: Lyd, lys, berøring,... hvilket kan bruges til at skabe illusioner. Få folk til at se ting der ikke er der eller få folk til ikke at se ting som er der (usynlighed) Sindsmagi kan blandt andet bruges til at gøre bestemte ting eller til at slavebinde personer. Slavebinding bruges tiltider som straf for forbrydelser. Kyndighedsmagi (grå/sølv): Få viden om ting/væsener Det kan være viden om struktur af ting. Det kan være viden om levende væseners sind. Man kan bruge kyndighedsmagi til at "se" gennem ting. Man kan bruge kyndighedsmagi til læse folks (eller fæs) tanker. Kyndighedsmagi i form af tankelæsning bruges ofte i retssager for at se om de taler sandt. Kyndighedsmagi er vigtigt for helbredere både når de skal stille en diagnose og når de skal udføre selve helbredelsen. Bevægelsesmagi (blå): påvirke ting med en magisk kraft. Det kan være at flytte ting. Det kan være at kaste med ting. Det kan være at svæve. Det kan være at stoppe ting der bevæger sig. Bevægelsesmagi bruges ofte til at lave et magisk skjold mod kasteskyts. Bevægelsesmagi kan også bruges til at holde folk fast. Bevægelsesmagi bruges ofte til magiske hug. Udladningsmagi (rød): At udlede eller optage energi Det kan være at kaste en ildkugle. Det kan være at skyde med lyn/gnister. Det kan være at at trække energi ud af vand så det fryser til is. Udladningsmagi bruges ofte som kampmagi. Udladningsmagi er også populært i magiske ting som lightere, varmeaperater og køle- eller fryse skabe. Hændelsesmagi (lilla): Fordreje af tid og/eller sted Det kan være at få tiden til at gå langsommere eller helt stoppe tiden. Det kan være at få tiden til at gå hurtigere. (fx ældningsformular) Tiden kan IKKE gå baglens. Få 2 steder til at være forbundne (teleportering) Åbne/lukke portal Hændelsesmagi bruges til at fange en magisk effekt i en magisk ting Hændelsesmagi er vigtigt for spådomskunst. Hændelsesmagi kræver ofte tid at kaste aktivt. men passivt kan det ske spontant. Fx kan man pludselig føle at det træ man står under vil blive ramt af lynet omlidt. Alkymi (orange/bronce): At blande ting sammen Det kan være at blande en urte-drik der er smertestillende. Det kan være giftblanding. Det kan være at lave ætsende væske. Det kan være at lave piller der virker mod sygdomme. Det kan være at destillere alkohol. Selv om alkymi ikke er kræver magiske evner ses det generelt som en magisk disciplin. Både fordi den alkemiske virkning ofte virker næsten magisk, og fordi det ofte er magikere der praktiserer alkymi. Ofte påføres alkemiske blandinger ekstra magiske virkninger. Fx kan en medicinsk blanding påføres en magisk virkning der giver brugeren en følelse af velvære når den drikkes (det sælger bedre i længden). Eller en illusion om at drikken smager godt :) Specialiceringer: Helbreder (hvid): Kyndighedsmagi + Bevægelsesmagi + Udladningsmagi + (alkymi) Seer/Spåmand/Spåkone (sølv/sort): Kyndighedsmagi + Hændelsesmagi Ødelægger (Blod rød): Bevægelsesmagi + Udladningsmagi Beskytter (kobber): Bevægelsesmagi + Udladningsmagi. Skjold mod Ødelæggers magi Natskyggelauget (midnatsblå) : Sindsmagi, Kyndighedsmagi. spioner/natte snigere Skjald (Lys grøn): Sindsmagi, Kyndighedsmagi + (musisk kunden) Retsmænd (brun) Sindsmagi, Kyndighedsmagi Sindsmagi (gul/guld), Kyndighedsmagi (grå/sølv), Bevægelsesmagi (blå), Udladningsmagi (rød) og Hændelsesmagi (lilla). Det er ikke alle mennesker med magiske evner der behærsker alle discipliner. Der findes forskellige grupper af magikyndige der påtager sig specialicered hverv. Helbreder: Den vigtigste evne for en helbreder er Kyndighedsmagi som bruges til at diagnosticere. Andre vigtige discipliner er Bevægelsesmagi og Udladningsmagi som kan bruges til at operere med. Alkymi er også vigtig for en helbreder da medicin kan laves på denne måde. En person hvis eneste magiske disciplin er Kyndighedsmagi vil som oftest kunne regne med optagelse i helbrederlauget. Bevægelsesmagi og Udladningsmagi er krævet for at nå til tops i organisationen. Helbredere bærer en hvid kåbe med sølvkanter (for at symbolisere Kyndighedsmagi) Alle byer af en hvis størrelse har et helbrederhus hvor man kan få lægehjælp. Der ligger et helbrederhus på Rava i byen ved fladstrand/fladlandet/østbyen. Helbredere tager ofte arbejde hos rigfolk/på borge. Der bor en helbreder på Sortborg. Seer: Spådomskunsten kræver grundig kendskab til både Kyndighedsmagi(sølv) og Hændelsesmagi(lilla). Der findes skoler for spådomskunst på fastlandet hvor folk med de rette evner sendes til. De findes langt færre seere end der fx findes helbredere. Seere arbejder ofte for konger og des lige. Nogle seere arbejder som orakler som folk kan opsøge og mod pengen spørge om råd. Seere bærer en sort kåbe med sølvmønstre på. Derudover bærer de ofte lilla tøj. Læremester Saga Skrýtinn er god til Kyndighedsmagi og Hændelsesmagi og har det med nogle gange at spå, men hun er ikke officielt seer Stridsmestre: Specialiserer sig i at bruge magi i kamp til at ødelægge. Krævede magiske evner er Bevægelsesmagi og Udladningsmagi. Lærer ofte også at slås med almindelige våben og bærer ofte magiske våben og rustning. Tjener i forskællige kongers og stormænds hære. Bruger ikke ofte kappe, men ved festlige lejligheder bærer de en blodrød kappe Har et laug, men er ikke representeret på Rava. Nærmeste hus ligger på Irrova. Beskytter: Specialicerer sig i at beskytte mod ødelæggende kampmagi med Bevægelsesmagi og Udladningsmagi. Rivalisernede til Stridsmestre. Skjold mod Stridsmestres magi. Tjæner i forskællige kongers og stormænds hære. Bruger ikke ofte kappe, men ved festlige lejligheder bærer en kappe vævet med kobbertråd. Har et laug, men er ikke representeret på Rava. Nærmeste hus ligger på Irrova. Skjald: Skjalde deres evner til at samle informationer og forsøge at bruge disse til at kontrollere historiens gang. Krævede evner Sindsmagi og Kyndighedsmagi samt en eller anden form for musisk kunden eller anden form for underholdende evne. Skjaldelauget spænder vidt og består af mange omrejsende skjalde der rapporterer til lauget om deres opdagelser. Skjaldelauget er representeret i begge byer på Rava. Skjalde bærer grøn kappe. Natskygge: Natskyggelauget specialiserer sig i at spionere og samle informationer med magt. De bruger Sindsmagi og Kyndighedsmagi. De bruger Sindsmagi til at være som en skygge om natten (lydløs og usynlig). De bruger Kyndighedsmagi til passivt at undersøge ting og folk. De bruger Sindsmagi til at fratvinge folk de informationer de har brug for og ofte kaster de kraftig sindsmagi på folk når de har fået de informationer der skal bruge. Almindeligvis siger deres ærescodex dem at de ikke direkte må dræbe folk. Hvis deres offer samarbejder en smule slipper de normalt med skrækken (evt. en glemselsformular). Det er dog tilladt under visse omstændigheder (specielt hvis ofret er meget genstridigt) at give ofret trang til at begå selvmord. Er et meget centralt styret hus hvor de enkelte medlemmer modtager missioner oppefra som de kan vælge at sige nej til. Pengene for missionen går til huset, og det menige medlem modtager løn fra huset. Lønnen stiger selvfølgelig efter en vellykket mission. Huset er representert i sydbyen på Rava. Natskykker bærer midnatsblå kåber, og de gør det med stolthed. Retsmænd: Retsmænd assisterer i retssager og lønnes af magthaverne. De bruger primært Sindsmagi og Kyndighedsmagi. Kyndighedsmagi i form af tankelæsning bruges ofte i retssager for at se om de taler sandt. Sindsmagi kan bruges til at overtale folk eller som straf. Fx kan sindsmagi bruges til at slavebinde personer. Slavebinding bruges tiltider som straf for forbrydelser. Der er retsmænd i østerby, men ingen retsmænd uddannes på Rava. Retsmænd bærer brun kappe.